Diverse

Hvor langt kan man komme med en Grand Prix sejr i rygsækken?

By maj 16, 2019 No Comments

De fleste af os har nok stået med hårbørsten i hånden foran spejlet på et eller andet tidspunkt i vores barndom og drømt os til at stå og synge på en scene foran tusindvis af begejstrede tilskuere. For nogle af os var barndomsmusikken det seneste kassettebånd eller den seneste cd med opsamlinger fra indeværende års europæiske Melodi Grand Prix.

 

Det europæiske Melodi Grand Prix har ændret sig på mange områder gennem tiden: Pointsystemet er lavet om, der er lavet semifinaler inden det afgørende finalebrag for at reducere antallet af lande, og musikken har ændret sig fra 80ernes dansktopprægede pop til mere moderne elektronisk inspireret musik. Alligevel er det svært at forudsige, hvem der vinder Grand Prixet hvert år, og det europæiske Melodi Grand Prix lørdag den 18. maj i Tel Aviv 2019  bliver nok ingen undtagelse. Hvis du er en af dem, som synes, det er sjovt at gøre forsøget på at forudsige, hvem der løber af med sejren, kan du på Unibets Grand Prix-portal spille på, hvem der vinder finalen. Blandt andet finder du en sjov quiz, som tager udgangspunkt i alle de seneste års vindere, hvor du kan teste dine evner udi at forudsige, hvem der vinder konkurrencen.

 

Og det kan vise sig at være sværere, end du tror. Første semifinale har allerede budt på overraskelser og spænding i form af de lande, som er røget ud, og dem, som kan glæde sig over at slippe igennem til finalen. Lande som Belgien, Finland, Georgien, Ungarn, Montenegro, Polen og Portugal havde nok ikke regnet med at måtte afgive finalepladser til nogle af de øvrige deltagerlande, mens Australien, Hviderusland, Cypern, Tjekkiet, Estland, Grækenland, Island, San Marino, Serbien og Slovenien nok ikke kan få armene ned over at være gået videre i konkurrencen.

 

Konkurrencen er desuden hård, fordi deltagerne udmærket godt ved, at en sejr kan være indgangen til en fremtidig succesfuld karriere inden for musikken. For eksempel har superstjerner som ABBA og Celine Dion brugt det europæiske Melodi Grand Prix til at eksponere sig selv og deres talent. Ud over at Grand Prixet er “den længst kørende årlige internationale tv-konkurrence” samt en af ”verdens længst kørende tv-programmer” er det også set af millioner af mennesker over hele verden. Det er så at sige et udstillingsvindue til både fans og folk inden for musikbranchen.

 

Selvfølgelig er ovennævnte eksempler mere undtagelsen end reglen, da de færreste musikere – også dem, der ikke stiller op i Melodi Grand Prix – sælger mellem 250 og 400 millioner plader. Men det betyder ikke, at der ikke er mange, som kan bruge konkurrencen til at eksponere sig selv og få succes i en lidt mindre skala. Da danske Brødrene Olsen vandt det europæiske Melodi Grand Prix i 2001 var de et par erfarne, men også kun semi-kendte herrer, men efter sejren har de solgt over 2 millioner plader i hele Europa. Og Norges Alexander Rybak, som vandt i 2012, udgav efterfølgende debutalbummet Fairytales, som lå i Top-20 i ni europæiske lande, inklusive nummer 1 i Norge og Rusland.